Wednesday, April 1, 2009

Maxis dan telco lain mencekik duit pengguna!!??

Ada satu cerita yang dialami sendiri, ini adalah satu daripada banyak cara bagaimana Maxis dan telco telco lain mencekik duit pengguna talian mereka ni (bukan literally mencekik kita, tapi mencurik atau cilok duit pengguna). saya tidak terperangkap dengan pujuk rayu sms dari hotlink untuk download nada dering, download screen saver atau download nombor telefon awek sekalipun tak pernah aku tergoda, boleh jalannn laaa hotlink aku cakap dalam hati, maklumlaa aku ni kedekut sikit bab bab duit ni, maklum laa, rm3 untuk nada dering ni, baik aku guna untuk beli keropok atau cikedis ker, lagi best, lagipun nada dering tu bukan boleh makan pun, kalau boleh makan pun, kalau lahh kan, kalau boleh makan nada dering tu pun, bukannya sodapp pun, jadi, abaikan cerita bab makan (aku takleh lari dari cerita makan ni, pasal err, maklumlaa, tank selalu perlu diisi. selalu lapoo katakan) anyway, long story short, aku tergoda jugak dengan iklan iklan hotlink ni apabila aku nampak mesej berbunyi begini "background music artis sensasi secara percuma selama sebulan, sila dail *100* untuk menerima" aku pun, apa lagi, dah nampak perkataan percuma tu, kelam kabut aku type *100# untuk dapatkan background music tu. masa tu, kembang kempis hidung aku kerana merasakan aku laahh manusia paling bertuah didunia ni sebab hotlink kasik free selama sebulan (aku tak tau yang bala bakal menimpa selepas tu, hihihi). jadi, aku pun dapat guna laa background music ni (tapi sebenarnya aku pun tak tau apa itu backgroud music ni, dia kata background music ni, masa kita dok sembang dengan orang over the phone tu, dia ada background music, so macam romantik laa sambil chatting tu ada background music, tapi, sebenarnya, aku tak pernah terperasan pun ada benda tu, memang merugikan betul) so bila dah abis satu bulan guna, aku pun dah lupa dah bab benda alah background music ni, alih alih, aku dapat mesej dari hotlink "background music anda telah tamat, pihak hotlink akan tolak rm3/sebulan untuk penyambungan servis ini, jika anda ingin membatalkan servis ini, sila layari www.musicunlimited.com untuk membatalkan servis ini dalam masa 3 hari. (lebih kurang macam tu bunyi nya). aku pun, apa lagi, kelam kabut laa masuk website tu untuk cancel kan servis tu, punya laa payah, nak kena register laa, nak kena cancel laa, dalam masa 3 hari aje tu, mak aihh, memang pandai sungguh dewang ni buat bisnes. nasib baik laa dengan kebijakan dan kelebihan aku ni, aku berjaya men'kensel' kan servis yang boleh dikatakan kurang berguna dan merugikan tu, jadi, moral of the story, benda yang free pada dasar nya tak free semua, maybe ada udang disebalik batu, jadi, kena laa siasat betul betul, kalau tak, asyik kena tipu aje laa koja, kepada telco telco ni semua, shame on you! bueekkkkk!